ABC pracy w Holandii – nie tylko w budownictwie

Wyjeżdżając do pracy w Holandii, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

ZAWSZE

Zażądaj umowy o pracę w języku, który rozumiesz;

Porównaj treść obu umów holenderskiej/angielskiej z polską;

Sprawdź agencję polską (www.kraz.praca.gov.pl) lub holenderską (www.kvk.nl/waadi) wybieraj agencje, należące do stowarzyszeń (np. ABU, NBBU, VIA);

Swoje dane udostępniaj tylko uprawnionym osobom;

Pracuj legalnie, wtedy jesteś chroniony prawem: to pracodawca ponosi odpowiedzialność, jeśli doświadczyłeś wypadku w pracy, masz prawo do zasiłku np. dla bezrobotnych lub chorobowego, masz prawo oczekiwać pomocy od instytucji, jeśli pracodawca Cię oszuka;

Ucz się języka przed wyjazdem lub na miejscu, by móc samemu wszystko załatwić (mieszkanie, konto w banku, porozmawiać z pracodawcą) lub upewnij się, że masz osobę, która może ci pomóc.

NIGDY

Nie umawiaj się ustnie na warunki pracy;

Nie korzystaj z niesprawdzonych agencji. Nie płać wpisowego lub innych rzekomych kosztów pośrednictwa;

Nie wyjeżdżaj bez odpowiedniego ubezpieczenia zdrowotnego nie udostępniaj swoich danych np. BSN, DIGID) przypadkowym osobom trzecim, gdyż mogą je wykorzystać (np. zaciągnąć kredyt na Twoje nazwisko, wyłudzić świadczenia, które będziesz musiał spłacać, wraz z karą);

Nie podejmuj pracy nielegalnie, nie możesz wtedy dochodzić swoich praw;

Nie zapominaj, że bez przynajmniej podstawowej znajomości języka za granicą będzie Ci trudno.

ABC PRACY W HOLANDII

Pamiętaj, że masz takie same prawa, jak pracownik holenderski.

Sprawdź czy Twoje wynagrodzenie nie jest niższe  niż płaca minimalna obowiązująca dla danego sektora i wieku pracownika.

Sprawdź, czy w umowie o pracę jest informacja o CAO (Układ Zbiorowy Pracy) – poproś pracodawcę o wskazanie fragmentów dokumentu dotyczącego Twojego wynagrodzenia i godzin pracy.

Każdy kto mieszka i pracuje w Holandii musi mieć ubezpieczenie zdrowotne. Podstawowy pakiet obejmuje koszty opieki zdrowotnej u lekarza domowego i w szpitalu oraz koszty zakupu leków.

Wyrób sobie  numer identyfikacji podatkowej SOFI.  Przyjeżdżając do Holandii z zamiarem podjęcia legalnej pracy, musisz wyrobić sobie numer SOFI, który jest najważniejszym dokumentem potrzebnym w Holandii, dlatego należy wyrobić go najszybciej jak to jest możliwe. Numer ten składa się z dziewięciu cyfr i jest odpowiednikiem naszego numer NIP. Dzięki numerowi SOFI będziesz mógł podjąć legalną pracę oraz założyć konto w banku.

Jeśli zamierzasz dłużej niż 4 miesiące pozostać w Holandii, oficjalnie pracować i mieszkać wyrób sobie numer BSN. Nie jest to obowiązkowe, ale uczciwe funkcjonowanie w Holandii bez BSN wydaje się na dłuższą metę mocno skomplikowane. BSN to unikalny numer przyznawany każdemu, kto kontaktuje się z holenderską administracją państwową.

Wyrób sobie numer DigiD na stronie www.digid.nl. Jest to wirtualny dowód tożsamości przydatny w kontaktach z on-line w niderlandzkimi urzędami i innymi instytucjami.

Zapisz się do związku zawodowego (np. FNV)  – w przypadku konfliktu z pracodawcą możesz oczekiwać od nich pomocy.

Miej zawsze rezerwę finansową, która pozwoli Ci wrócić do Polski.